7. maj 2014

Indstilling af momentnøgle

Frank har spurgt, hvordan man indstiller momentnøglen, efter at have læst mine blogindlæg om at skifte dæk på bilen.

Jeg har taget dette billede af min momentnøgle, som jeg har indstillet til de 90 Nm, jeg skal bruge på mine møtrikker.
Det er den lodrette linje med streger ud til tal på hver side, der er afgørende. Mine 90 Nm ligger mellem 84 (ses på venstre side) og 98 (ses på højre side). Drej håndtaget op til der, hvor stregen ud for 84 er. Kig så på tallene på selve håndtaget. Der mangler 6 for at nå de 90 Nm. Derfor skal håndtaget drejes hen til 6. Nu er spændingen i momentnøglen præcis 90 Nm.


Jeg håber, det er til at forstå :)
God fornøjelse!

Jeg HAR skiftet til sommerdæk for i år, så nu har min lille investering og forsøget med at gøre det selv tjent ca. 1200 kr. hjem til mig :)

5. apr. 2014

30 day challenge: Squats og planken

En kvinde, jeg gik på IBC sammen med, fortalte den 1. april, at hun var gået i gang med en "30 day challenge" med rigtig mange opgaver. Jeg troede, det var en aprilsnar, for det lød helt vanvittigt. Det var det ikke, og jeg tog den til mig, men har begrænset min udfordring til at gælde squats og planken.

Her er de to øvelser:
Planken
Squats
Målet ved månedens udgang er:
250 squats i træk
300 sekunders planke

Jeg er startet ud med så meget, jeg kunne, og satser på at forøge hver gang. Alternativt kan man følge disse skemaer, som min medstuderende sendte mig:




Jeg vil løbende opdatere de to skemaer med mine egne resultater.

Vil du være med på udfordringen?

Hvornår begynder styrketræning at virke?

Jeg læste et sted, at efter seks ugers styrketræning kan man begynde at se en forskel på kroppen. Det blev mit mål. Efter seks uger VILLE jeg kunne se en forskel på min krop.

Jeg begyndte efter et par uger så småt at møde før cirkeltræningerne. ½-1 time før holdet startede, var jeg selv i gang på kryds og tværs af cirklen. Faktisk er det en hel del ekstra træning. En cirkeltræningsrunde varer 55 min. hvoraf man effektivt træner i 40 min. Startede jeg ½ time før, fik jeg altså 70 min.s effektiv træning, og startede jeg en time før, fik jeg 100 min.s træning. Det skulle bestemt ikke være, fordi jeg havde trænet for lidt, hvis ikke der var forskel efter seks uger.

Da jeg var til cirkeltræning i søndags den 30/3 2014, opfordrede træneren os til at sætte større belastning på. Det var hendes erfaring, at nye var alt for længe om at hæve belastningerne. Jeg prøvede at øge mine, og jeg kunne godt klare det, så hun havde jo ret.

I tirsdags blev træningen aflyst, så jeg tog i Fitness World for at træne alene. Og jeg gav den fuld skrue med belastningerne. Helt op hvor jeg ikke kunne rokke maskinen, og så 5 kg mindre. Der SKULLE jeg klare den. Jeg var ikke helt frisk den dag, så det blev en kort træning. Til gengæld var den jo så med min maksimale belastning.

Så kom straffen!
Enten var jeg ikke varmet godt nok op, eller måske krævede jeg alligevel FOR meget af mine muskler, eller måske hvilede jeg alligevel ikke nok mellem træningerne. I alt fald skulle det over de næste dage vise sig, at jeg enten har en forstrækning eller en decideret fibersprængning i maven. Det der med at hvile sig er så tvunget nu. En typisk begynderfejl har jeg fået at vide, det er at gå for hårdt frem.

Mit seks-ugers projekt "Fitness Farmor" gik altså i stå efter 4½ uge. Jeg kommer stærkt igen, når min mavemuskel er på plads, men jeg vil alligevel gerne lave en lille status efter de 4½ uge. For der ER forskel at spore.

  1. Det hængende maveskind og dellerne på maven er der stadig, men der er også begyndt at tegne sig to lodrette kanter, svarende til ydersiden på en "six pack".
  2. Mormorarmene - altså den løse hud under overarmene - er reduceret mere end 50%.
  3. Dobbelthagen af løs hud er næsten helt væk.
  4. Mine biceps (overarmens muskel på forsiden) er blevet mere markerede.
  5. Min brystkasse (stykket fra halsen til brysterne) har fået synlige muskler.
  6. På oversiden af lårene lige over knæet er en tidligere ukendt muskel trådt frem.
  7. Musklerne på både lår og skinneben er blevet mere markante og benene tyndere.
  8. Den flade bagdel er ikke tydeligt rundere, men jeg kan mærke, at jeg sidder anderledes. Højere på en måde.
  9. Fedtet på ydersiden af hoften er reduceret.
  10. Nakken er blevet kraftigere. Det er ikke særlig feminint, men det følger med.
Alt i alt synes jeg, at det er helt vildt, at der kan ske så store forandringer på så kort tid af en 47 år gammel krop, der var helt ude af træning. Jeg er faktisk ikke sikker på, jeg ville have troet på det, hvis nogen havde fortalt mig de ti ovenstående punkter.

Udover de synlige forskelle føles det også som om, jeg trækker vejret bedre, min hud er blevet friskere/"yngre", og jeg bliver ikke så hurtigt udmattet som førhen. Sidstnævnte kan dog også hænge sammen med, at jeg ikke accepterer min krops signaler om udmatning mere. Jeg ved, at når musklerne siger "kan ikke mere", så er det først, at de skal til at arbejde rigtigt, og det presser jeg dem til.

Jeg håber, min beskrivelse af mit projekt og resultaterne kan inspirere andre til at komme i gang med at motionere. Det er aldrig for sent at gå i gang. Og fitness er ikke kun for de bodybuilderne. Det er for alle aldre, størrelser og kondital.

Kan man komme i gang med at motionere efter 30 års pause?

Jeg har ikke dyrket motion, siden jeg gik til Jiu-Jitzu i gymnasietiden. Det er over 30 år siden. At starte op med at motionere i en alder af 47 år, kan derfor virke uoverskueligt.
Men jeg har to motiverende faktorer:
1. Efter jeg har tabt 28 kg, er huden kommet til at hænge rundt omkring på min krop. Særligt maven og "mormor-armene" generede mig.
2. I mit arbejde med rengøring har jeg haft smerter i især ryg og skulder, og jeg trængte til at få styrket muskulaturen.

Jeg tog en beslutning om, at jeg var nødt til at prøve en eller anden form for motion. Så gik jeg ind i Fitness World her i Kolding, hvor centerleder Anette tog imod mig. Jeg spurgte, hvordan jeg skulle komme i gang, og forklarede at jeg var totalt blank på alt indenfor fitness og motion.

Anette foreslog, at jeg prøvede cirkeltræning, hvor der er instruktør på, og hvor alle områder på kroppen bliver styrketrænet. Jeg skulle anskaffe et par kondisko kun til indendørs brug og evt. en sports-BH. Derudover bare almindeligt behageligt træningstøj.

Som sagt så gjort, og så mødte jeg op til cirkeltræning for første gang den 28/2 2014. Det var hårdt, men jeg knoklede løs, og det glædede mig meget at se, at jeg egentlig var rimelig godt med de andre på holdet. Instruktøren kom desuden flere gange og hævede min belastning på de forskellige maskiner, hvilket jeg tog som et tegn på, at hun mente, jeg var stærkere, end jeg selv troede. Og stædig er jeg jo, så jeg lod hende udfordre mig.
Alt i alt overraskede det mig meget, hvad jeg kunne præstere på de 55 min. trods manglende motion i over 30 år.

Dagen efter og 2. dagen efter første træning var jeg forberedt på at få meget ondt i hele kroppen, men jeg var fast besluttet på ikke at lade mig slå ud af det. Smerterne blev ikke så slemme, som jeg havde regnet med. Formentlig også fordi vi fik strakt rigtig godt ud efter træningen.

Jeg meldte mig til et hold cirkeltræning mere og efter et par uger havde jeg fast deltagelse tirsdage, fredage og søndage. Jeg var kommet i gang med regelmæssig motion.

16. mar. 2014

Da Vinci på Koldinghus

Netop nu er der en udstilling med Leonardo Da Vinci på Koldinghus, og han er da bare noget af det mest spændende, så jeg vil anbefale alle, der har mulighed for det, at se udstillingen og gerne prøve nogle af tingene af.

Mona Lisa


Selvportræt





Da Vinci skrev altid spejlvendt

Det prøvede jeg også på