4. august 2017

Kartoffelmos af nye kartofler

Jeg har inviteret guldklumperne til roastbeef i aften, og Lærke på 10 måneder har ikke så mange tænder, men kan godt lide kartofler og sovs. Derfor bestemte jeg mig for at lave bagt kartoffelmos.

Men ak og ve... Kartoflerne jeg købte tidligere i dag var helt nyopgravede. Kartoffelmos skal laves på gamle kartofler eller bagekartofler, har jeg altid hørt. Jeg ved, jeg har forsøgt før, men jeg har ikke hukommelse til at huske resultatet. Mener der var noget med sej kartoffelmos med klumper.

Men denne gang lykkedes det! Og så vil jeg naturligvis gerne dele erfaringen med andre.
  1. Jeg skrællede kartoflerne, og lagde dem i koldt vand i en gryde. 
  2. Uden at skifte vandet skar jeg kartoflerne i mindre stykker.
  3. Gryden over kog UDEN salt. Lod dem koge en del længere end, hvis de skulle have været spist som almindelige kogte kartofler. Hældte vandet fra og satte lige gryden på pladen, så det sidste vand kunne dampe af.
  4. Med håndmixeren moste jeg dem. Puttede en klat stegemargerine i og startede mixeren. 
  5. Efter lidt tid tilsatte jeg mælk, til det fik den konsistens, jeg vil have. 
  6. Smagte til med en god del salt og peber.

Voila! Kartoffelmosen er perfekt!

Det kan altså godt lade sig gøre at lave kartoffelmos af nye kartofler.
Hvis du prøver denne fremgangsmåde af, hører jeg gerne om resultatet :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar